Roeivereniging Rijnland
Het komt veel vaker voor dan de meeste roeiers weten: Roeiboten die een aanvaring krijgen en daardoor schade oplopen. In dit stukje willen we ons beperken tot de schade die aan boten en het overige roeimateriaal wordt toegebracht, maar laten we niet vergeten dat bij aanvaringen ook de veiligheid van de roeiers in het geding is.
Het herstel van schade kost tijd en geld. Een boot die wegens reparatie uit de vaart is benadeelt andere roeiers en ontneemt de bootsman tijd die hij aan het reguliere onderhoudswerk moet besteden.
Indien schade ontstaan is als gevolg van onzorgvuldig bootgebruik (verwijtbare schade) door een ploeg (of skiffeur) dan wordt die ploeg door het bestuur financieel aansprakelijk gesteld. Zijn bij een aanvaring twee ploegen (of skiffeurs) door het bestuur in gebreke bevonden dan worden beide ploegen financieel aansprakelijk gesteld. Enige voorbeelden: een halve dag reparatie door bootsman €120, nieuwe rigger (C-boot) minimaal €175, een nieuw roertje (C-boot) €110.
Het schadebedrag waar de ploeg(en)/skiffeur(s) voor aansprakelijk gesteld wordt(en) is gelimiteerd tot €250, zijnde het eigen risico van onze botenverzekering..
Riemen vallen niet onder de botenverzekering. De kosten voor reparatie/vervanging hiervan wordt bij aansprakelijkstelling geheel of gedeeltelijk verhaald op de ploegen(en)/skiffeur(s). Dit kan flink in de papieren lopen. Vaak moeten nieuwe sculls per set worden aangeschaft (€580 per set, boordriem €385/riem) .
Hoe zit het met de aansprakelijkheidsverzekering?
Voor zover bekend dekt een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering, zoals de meeste mensen hebben, geen schade aan het eigen materiaal, maar wel de schade die toegebracht is aan anderen. Dat betekent dat men bij aanvaring met een obstakel of andere boot niet voor de schade aan de eigen boot verzekerd is.
Hoe schade te voorkomen?
Natuurlijk zijn er legio oorzaken die tot aanvaringen kunnen leiden, maar botsingen tussen roeiboten vinden meestal plaats midden op het water omdat men onvoldoende stuurboordwal houdt. Vooral in de bochten waar het zicht op tegemoetkomend verkeer belemmerd wordt gaat het mis.
Ook coaches hebben hierin een verantwoordelijkheid. Geef gewenste koerscorrecties tijdig door.
Onlangs zijn er vier gloednieuwe boten gedoopt. Het is treurig dat er één al binnen een week in de werkplaats lag voor reparatie t.g.v. slecht sturen! Roeiers of stuurlieden die herhaaldelijk schade veroorzaken zullen hierop worden aangesproken. Dit kan uiteindelijk leiden tot het intrekken van permissies. Hopelijk hoeft het zo ver niet te komen.
Laten we zuinig zijn op ons materiaal en respecteer elkaars veiligheid!
Harry Kolk, commissaris materieel
Liesbeth van Beemen, commissaris veiligheid
Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN LEIDSCHENDAM
071-5610314
NL07 INGB 0000 7056 66
siraterceS.[antispam].@rvrijnland.nl
Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN LEIDSCHENDAM
071-5610314
NL07 INGB 0000 7056 66
siraterceS.[antispam].@rvrijnland.nl