Op 30 juni 2024 heeft de gemeente Leiden een omgevingsvergunning verleend voor het vernieuwen van een gedeelte van de kadeconstructie van de Vliet aan de zijde van de Schelpenkade. Aanleiding voor dit bouwplan is de slechte onderhoudsstaat van de huidige kade. Een deel van het bouwplan bestaat uit plaatsing van een nieuwe damwand vóór de bestaande kade en dit heeft grote gevolgen voor het waterverkeer omdat de waterweg over een grote lengte 90 centimeter smaller wordt.
Hiertegen is op ons initiatief door de Leidsche roeiverenigingen (Rijnland, Die leythe, Njord en Asopos), bezwaar gemaakt: de doorvaart voor roeiers wordt te smal wat een serieuze aanslag is op het roeiplezier van veel roeiers. Op 18 oktober j.l. vond de hoorzitting plaats van de bezwaarcommissie en wij mochten daar ons bezwaar toelichten.
Tijdens de hoorzitting van de commissie bezwaarschriften heeft Bernard Wortelboer het bezwaar toegelicht, met name dat bij de uitgangspunten onvoldoende rekening is gehouden met roeiboten. Daarbij heeft hij gewezen op de ‘Richtlijnen Vaarwegen 2020’ van Rijkswaterstaat. Uit de discussie blijkt dat er is nagedacht over elkaar passerende sloepen, maar niet over roeiboten met riemen en de noodzaak om af en toe een slag te kunnen maken op een lang stuk.
De zorgen die wij hebben worden bevestigd in onderzoek dat Royal Haskoning in opdracht van de gemeente heeft uitgevoerd. Zij adviseren om vier ligplaatsen te verplaatsen en een afmeerverbod in te stellen op delen van de Schelpenkade.
Op de tekening hieronder is te zien dat op papier deze maatregelen het probleem zouden moeten oplossen. We hopen dat de Gemeente Leiden deze aanbevelingen overneemt zodat wij ook in de toekomst door dit mooie stukje van Leiden kunnen blijven varen. Peddels mee en goed oefenen op het ‘Pieterburen’!
Caroline Wortelboer, secretaris

Toelichting
Stippellijn = minimaal benodigde breedte (6 meter)
Rode lijn = huidige situatie.
Lichtblauw = na uitvoering versmalling
Groen = na uitvoering versmalling én herinrichting van het vaarwater