Vergeten?   
 
 

ROEIVERENIGING RIJNLAND

 
 

ROEIVERENIGING
RIJNLAND

 

 
 
 
 
 

Ondersteboven

Geplaatst op 18-06-2021  -  Categorie: Bericht  -  Auteur: Pauline de Blocq van Scheltinga

2021-06-18-onderstebovenHet blad verdwijnt de diepte in en ik duikel er achteraan. Bidon en slippers drijven naast mij. De Miep Dubbeldam ligt ondersteboven naast mij; ik sta versteld van hoe snel dit is gegaan.

Schippers uit bootjes vragen of ik hulp nodig heb. Het is al kwart voor tien ’s avonds en de zon zakt. Ik dank en vraag of ze in de buurt willen blijven en helpen opletten, want de Vliet is getransformeerd tot een wildwaterbaan van ongekende orde. 

Boten komen en gaan, van alle kanten is het raak en de snelheid is niet mis. Voordat ik omsloeg werd ik meegezogen, diagonaal over het water, sturen had amper impact. Ik lachte erom, legde de focus op ontspanning en trappen. Trots als een pauw had ik al honderden meters op die manier gevaren, en dat ging goed! Maar ja, ik was kansloos in dit golfslagbad.    

Eerst maar eens de Miep omdraaien en de riem weer terug waar die hoort. Ik lig aan bakboord, trek de stuurboordriem in en laat haar veilig dansen op de golven. Eerst de slippers en bidon, want ik heb een hekel aan al die troep op en in het water. Hebbes. Daarna de beide hendels in mijn rechterhand, tegen elkaar aan zodat ik een hefboom heb. Linkerhand op het stormboord en met een zwaai schrijlings de boot in. Het bankje trek ik onder mijn kont door en roeien maar weer! Applaus vanuit de motorbootjes die mij omringen galmt over het water en doet mij goed. ‘Ik vind dat u het al lang hebt volgehouden op zulk moeilijk water’, kreeg ik als compliment.
Nou, ik ook. 

Een hasj rokende schipper vroeg ik of het klopt dat ik zijn joint ruik. ‘Ja, lekker joh!’ en hij gunt mij een brede grijns. Meewarig schud ik mijn hoofd – wat moet je hiermee? Een speedboot met een jong knulletje dat mij voorbij wilde heb ik weten te dwarsbomen en gevraagd of hij dit zelf een goed en veilig plan vond. Hij nam me voor het eerst écht waar, zo leek het, en kwam tot inkeer. De lieverd is bij me gebleven totdat ik had aangelegd. Ik bedankte hem en hij zei dat dit wel zo veilig was (om vervolgens weer vol gas weg te spuiten, tsja). 

Ik ben niet bang, deze keer niet. Dat is wel anders geweest. Als aspirant S2 sloeg ik net voor de Knipbrug om. Mijn voeten kwamen niet los, ik wist niet wat ik moest doen en het was koud, ijs- en ijskoud en al schemerdonker. Het duurde lang voordat ik weer in de boot zat en ik heb daar veel stress van gehad. Die ervaring heb ik lang met mij meegedragen en werd meer en meer een ‘ding’. Zelfs met duiken in Zeeland, mijn absolute passie, merkte ik dat ook daar het water een obstakel werd. Bij mij! Maanden waren verstreken maar de beleving bleef. 

Tijd voor actie dus. Ik deed een sessie EMDR, een vorm van traumaverwerking die ingezet wordt op allerlei niveaus en vlakken. Mij heeft het geholpen om het voorval achter mij te laten. Niet te vergeten, zeer zeker niet, maar er geen last meer van te hebben. Opmerkelijk, en ik ben er enorm door geholpen. 

Maar ja, omslaan dus. Dat was niet meer gebeurd sinds die ene keer omdat ik ook niet meer had geskifft tot de coronaperiode vorig jaar. Na al die tijd startte ik in de Oude Rijn – wat een zalige boot is dat toch. Maar ja, ik wilde toch leren wat te doen áls ik zou omslaan. Ik wilde ook leren roeien in snellere boten, trainen, misschien zelfs wedstrijden varen. 

Jan Cees en ik zijn samen in de zomer met de Ade en Leede naar de plas gegaan. Deze boten zijn minder gevoelig voor schade dan de Maresingel en Morssingel met hun drukstangen. Nou, Jan Cees ging het wel effe voordoen. Het omslaan ging soepel: hij slipte een riem, helde naar die kant over en daar lag ie. Het voordoen hoe je er weer in klimt, tsja, dat ging nogal stroef, waarop ik hem toeriep: “Hee, waar heb jij omslaan en er weer in klimmen geleerd?!?” 

Het water was warm, we waren op een ondiep stuk aan de kant van de plas waar niets mis kan gaan. De stroefheid van Jan Cees verdween als sneeuw voor de zon en hij deed mij perfect voor wat te doen.
Van ondiep naar diep water, links- en rechtsom, met de boot omgekeerd ook, alle varianten hebben we gedaan. Op een gegeven moment had ik de zekerheid die ik nodig had om ook in de winter te durven skiffen. Het maakte dat ik gisteren de baas was over de boot, het water, de kalmte bewaarde. Ik zie meer uit naar het aanpakken van de oorzaak, namelijk eindelijk eens kappen met het slaan van een snoek aan stuurboordzijde, dan dat ik opzie tegen het omslaan op zichzelf. 

Ik deel dit, omdat ik bijna zeker weet dat er mensen zijn die bang zijn voor omslaan. Als je niet weet wat te doen dan is dat ook lastig. Hopelijk heb je hier wat aan. Pak anders een gemakkelijke boot die niet beschadigt en doe het met iemand die je erbij kan helpen.


Tot water! ?

Pauline de Blocq van Scheltinga

 

deel dit bericht


 

Plaats een reactie

Inloggen om een reactie te plaatsen.


Jan-Willem Klomp
19 jun 2021 13:53

Bedankt voor het delen! Misschien dacht de schipper met de joint dat je van de geur was omgeslagen?

Roland van den Enden
18 jun 2021 18:36

De oefening in warm water, onder redelijk gecontroleerde omstandigheden hebben effect gehad. Goed om te lezen dat je weer in de skiff gekomen bent. Oefenen op de plas is een optie. Je kan ook meedoen met de trainingen die elk jaar in 't Wedde gegeven worden. Afgelopen dinsdag een groep van 13 personen en komende dinsdag nog een keer.

Pauline de Blocq van Scheltinga 19 jun 2021 10:40
@Roland van den Enden 18 jun 2021 18:36

Hee wat goed Roland! Ik wilde jouw cursus nog linken in dit verhaal, maar zag dat het net was geweest en wist niet dat je 2x gaat. Absoluut een aanrader, veilig in het zwembad met jou, top dat je dat weer doet. Het helpt echt en ik hoop dat er iemand een stukje over schrijft, over jouw cursus. Groet!

 
 
 
 
 
 
rvr-logo-geel-500

Contact

Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN  LEIDSCHENDAM
071-5610314
siraterces.[antispam].@rvrijnland.nl

 

Nieuwsbrief

Meld je hier aan voor de tweewekelijkse nieuwsbrief. Afmelden kan via de link in de nieuwsbrief. 

 
 
 
 

© 2024 RV Rijnland

 
 

Laatst bijgewerkt op 29 september 2023