Geplaatst op 08-08-2025
- Categorie: # Concept #
- Auteur: Job de Haas
Je vaart een training naar de Vlietland plas of naar Leidschendam en je bent op de terugweg. Dan ben je bijna thuis. Je denkt al aan aanleggen, maar je passeert vlak voor de vereniging nog een gevaarlijk punt.
Tenminste dat weet ik nu. In de afgelopen 4 jaar dat ik bij Rijnland roei had ik natuurlijk geleerd dat je er niet doorheen mag roeien. Maar ik was me nooit bedacht op het gevaar: de Bakkersloot!
Nu is de sloot zelf natuurlijk niet het gevaar (hij ligt er al een paar honderd jaar). Maar wel de sloepjes en anderen die er plots uit komen varen. Vorige week mocht ik ervaren hoe het is als 5 meter voordat je er bent er een sloep plots dwars op de Vliet ligt. "Pas op!" riepen ze nog, maar een aanvaring was niet meer te voorkomen. Vanwege tegenliggers voer ik netjes langs de wal en van de andere kant van de brug was ik niet te zien geweest uit het lage sloepje. Uiteindelijk schampte ik met mijn skiff de sloep doordat we allebei snel reageerden en de opluchting was groot dat er nauwelijks schade leek te zijn. En ik zat nog in de skiff!
Maar de schrik zat er goed in.
En daar was de bron van het tweede incident: ik nam niet de moeite om de gegevens van de tegenpartij te noteren omdat alles met een sisser leek af te lopen. De mensen waren vriendelijk, verontschuldigden zich en wisten dat ze fout zaten. Ik was blij dat ik nog in de boot zat en de skiff niet in de kreukels lag. Maar later op de kant bleken het taft en de waterkering wel degelijk beschadigd. Dat hadden ze wel mogen vergoeden.
Dus:
Les 1: Houdt ondanks tegenliggers toch zoveel mogelijk ruimte vanaf de wal bij de brug naar de Bakkersloot.
Les 2: Vraag de gegevens van de tegenpartij. Je weet pas achteraf wat de echte schade is en jij hebt voorrang.
En verder een behouden vaart!
Job de Haas
Dit is een voorbeeld onderschrift voor de afbeelding.