e-Captain bij RV Rijnland
In juni 2016 heeft het bestuur besloten de IV-ondersteuning uit te voeren met behulp van e-Captain, een online modulair opgezet CRM & CMS platform speciaal ontwikkeld voor verenigingen. Tot die tijd werd de ledenadministratie uitgevoerd met een zelf ontwikkelde Microsoft Access programma. De boekhouding werd, afhankelijk van de penningmeester, uitgevoerd met een eigen boekhoudprogramma of Microsoft Excel. De oude website was ontworpen en werd beheerd door een commerciële externe partij. Het gemis aan integratie tussen deze verschillende bronsystemen, het kunnen waarborgen van de veiligheid van de persoonsgegevens van onze leden, een veilige centrale opslag van alle gegevens, het zelf kunnen aanpassen van het ontwerp van de website en een betaalbare oplossing waren voor het bestuur de belangrijkste redenen om over te stappen.
Aanpak
We kozen voor een gefaseerde aanpak. Zo konden we geleidelijk ervaring met het systeem opbouwen. Hieronder in vogelvlucht de stappen die we hebben gevolgd.
- 2016: overzetten van de oude ledenadministratie vanuit MS Access naar e-Captain. Vooral de handmatige periodieke uitwisseling van de roeibevoegdheden naar MyFleet had onze aandacht. Het ontwikkelen/opzetten van de website heeft de meeste tijd gekost (> 200 uur). Geïntegreerd met de ledenadministratie met een afgeschermd deel voor de leden. Aan het eind van 2016 zijn we overgegaan naar de nieuwe website.
- 2017: Hierna hebben we de website en de ledenamdinistratie geoptimaliseerd waarbij we ook meer mogelijkheden gingen toepassen. Vrijwel alle mogelijkheden die wij in eerste instantie nodig hadden zitten bij e-Captain al in het standaardpakket. In 2017 hebben we de 'Bardiensten' module in gebruik genomen (voor het automatisch, per mail, verzenden van herrienringen aan de bardienaren.
- 2019: M.i.v. 2019 is ook de boekhouding en facturatie volledig overgegaan.
- 2020: Het plan om ook automatische incasso te gaan gebruiken hebben we verlaten. Na de ingebruikname van de module 'iDeal betaling' bleek dat dat niet meer nodig was.
- 2021: Met het aantreden van de nieuwe bar coördinator gebruiken we de bardienstmodule nu volledig. Leden kunnen zelf hun dienst inplannen en lege plaatsen worden door het systeem gevuld. Dit scheelt veel administratief werk voor de coordinator en vereist iets meer zelfwerkzaamheid van de leden.
- 2022: In dit jaar hebben we op de website een stoplicht toegevoegd. Het stoplicht geeft automatisch aan wanneer we wel of niet mogen roeien, afhankelijk van het weer.
Ledenadministratie
De basis van e-Captain is de ledenadministratie. Deze heeft intern koppelingen met alle de overige modulen: website, activiteiten, vrijwilligers, boekhouding, facturatie, nieuwsbrief en mailingen, roosters enz. zijn hiervan uitgezonderd. E-Captain heeft ook een online koppeling met de KNRB voor het doorgeven van de persoonsgegevens van alle leden.
Binnen de ledenadministratie kan de beheerder groepen definiëren. De ledenadministratie kan mensen dan in een bepaalde groep indelen. Denk aan soort lid, soort instroom, medewerker functies (bardienst, bootonderhoud, kamprechter, instructeur enz.), skiffeigenaar, wachtlijsten, commissies, enz. Groepen zijn van belang voor het openstellen van functionaliteit aan een bepaalde groep, het vervullen van functies door een groep, maken van rapportages enz.
Vrijwilligersplanning
In 2017 heeft Rijnland de optionele module ‘bardiensten’ in gebruik genomen. Deze is door e-Captain in maart 2020 vervangen door de module Vrijwilligersplanning. Naast bardiensten kunnen we nu ook voor andere functies en activiteiten roosters maken en vrijwilligers inplannen. Vooralsnog hebben we dat eigenlijk alleen gedaan tijdens de covid lock-down periode.
Website
Voor de website hebben we gekozen voor een hoofdredactie, de e-Captain beheerder, en de webmasters.
- De hoofdredactie is verantwoordelijk voor de algehele opzet, structuur, stijl, uitstraling en kwaliteit. Zo willen we voorkomen dat de website op termijn een 'kerstboom' wordt van de verschillende wensen van de vele commissies.
- De (e-Captain) beheerder ontwerpt en wijzigt direct namens het bestuur de website zelf (menu's, vaste webpagina's, rechten-structuur). Uitgangspunt hierbij: de beheerder is geen bestuurslid (vanwege de vele bestuurswisselingen) en de functie wordt niet met iemand anders gedeeld.
- De webmaster voegt nieuwe nieuwsberichten en activiteiten toe (dynamisch contentbeheer).
We hebben gekozen voor een website met een openbaar en besloten deel. Het openbare deel is voornamelijk bedoeld voor de buitenwereld. Het besloten deel voor de leden. Hieronder staan wat uitganspunten van onze hoofdredactie:
- Openbaar deel
De belangrijkste doelgroep van het openbare deel zijn mensen die (nog) géén lid zijn van Rijnland. Dit onderdeel van de website moet duidelijk/eenvoudig/wervend van opzet zijn zonder te veel details en die onderwerpen die alleen voor leden van belang zijn. Dus niet te veel tekst/details, wel voldoende foto’s. Alleen voor de nieuwsberichten en de activiteitlijst/ agenda is hier bewust een uitzondering voor gemaakt. Het geeft de buitenwereld een dynamische inkijk wat er actueel speelt binnen de vereniging.
- Besloten deel
Het besloten deel bevat persoonsgegevens van alle leden, de ALV verslagen, vertrouwelijke nieuwsberichten en andere informatie én alle overige informatie die niet echt relevant zijn voor niet-leden.
- Eigen websiteaccount
Ieder lid heeft een eigen ledenaccount. Deze bevat persoonlijke informatie vanuit de verschillende modules van e-Captain (persoonsgegevens, belangstelling voor vrijwilligersfuncties, toegekende bevoegdheden, facturen, activiteiten waarvoor als deelnemer of vrijwilliger is ingeschreven enz.). Het lid moet zijn persoonsgegevens hier zelf kunnen aanpassen.
- Niet-leden
Niet-leden hebben géén toegang tot het besloten deel van de website en ook geen eigen account. De toegang is direct (en automatisch) gekoppeld aan de ledenadministratie. Zodra iemand geen lid meer is wordt automatisch de toegang gesloten.
- Nieuwsberichten
De website bevat een eigen database voor nieuwsberichten. De laatste berichten zijn zichtbaar op de homepagina, de rest is toegankelijk via het nieuwsoverzicht. De webmaster kent aan ieder bericht een categorie toe t.b.v. extra websitefunctionaliteit (selectie van berichten, besloten berichten enz.). Ieder lid mag daarbij een bericht indienen. Hiervoor hebben we een instructie opgesteld in de onlinebibliotheek. De hoofdredactie toetst (meestal achteraf) de inhoud van deze berichten. De indiener is en blijft verantwoordelijk voor de publicatie en de auteursrechten van meegeleverde foto', video's, plaatjes enz..
- Activiteiten
De website bevat ook een database voor activiteiten. Deze worden beheerd met een aparte (complexe) module in e-Captain welke nauw is geïntegreerd met de ledenadministratie, vrijwilligers module en de boekhouding. De activiteiten worden getoond in de activiteitenlijst, de activiteitenkalender en/of de sociëteitsagenda naar gelang de categorie waarin ze zijn ingedeeld. Deelnemers kunnen online inschrijven of annuleren en leden kunnen eventueel de deelnemerslijst raadplegen. Ook hiervoor is een instructie beschikbaar in de ledenbibliotheek. Activiteiten worden aangeleverd via de daarvoor ingestelde commissies.
Mailing
Met e-Captain kan de beheerder alle leden of vooraf ingestelde groepen van leden een mail sturen. Alle e-mailadressen van de leden zijn immers al bekend in het systeem.
- Nieuwsbrief
De nieuwsbrief wordt 2x per maand verzonden. De nieuwsbrief bevat alleen bestaande berichten en activiteiten die de afgelopen twee weken zijn gepubliceerd op de website. Deze worden automatisch uit het systeem opgehaald en in de mailing gezet. Doel van de nieuwsbrief is om leden naar de website te trekken.
- Incidentele mailing
De beheerder kan heel eenvoudig alle of vooraf gedefinieerde groepen van leden een mail sturen met als afzender een @rvrijnland.nl mailadres. Neem hiervoor contact op met de beheerder. Dit kan een mail per e-mailadres zijn of meer persoonlijk, op naam en per lid (Beste Piet,)
- Rijnland e-mailadres
De beheerder kan een beperkt aantal @rvrijnland.nl e-mailadressen toewijzen aan bestuurs- en commissieleden. Hiervoor zijn twee mogelijkheden: een eenvoudig doorstuur adres zijn of mailaccount. Zie de ledenbibliotheek (uitleg, voor-en nadelen, instellen in eigen mailclient). De mailaccounts zijn uitdrukkelijk niet bedoeld als mailarchief (te duur).
Boekhouding en facturatie
De Rijnland boekhouding van Rijnland wordt beheerd door de penningmeester. De contributie wordt eveneens met e-Captain gefactureerd, waarbij betalingen per iDeal kunnen worden uitgevoerd. Het systeem ondersteund automatische incasso maar dat is bij Rijnland nog niet ingevoerd. De leden van de kascommissie kunnen online inzage krijgen in de boekhouding. Leden kunnen hun facturen raadplegen via hun account op de website.
Bernard Wortelboer,
beheer e-Captain